SCA™ Suomipilottiprojekti (2024-2026) tuo Kanadalaisen Aphasia Instituten arvostetut SCA™ -koulutukset Suomeen suoraan käyttöönotettavana sovituksena. Koulutukset ovat ensimmäistä kertaa saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.
Kirjoittajat:
Elisa Johansson, puheterapeutti FM, asiantuntijayrittäjä, Intonaattorit Oy (tekstissä EJ)
Lee-Ann Kant, M.Sc., SLP(C), Reg. CASLPO, Lead Trainer & Clinical SLP Aphasia Institute (tekstissä LK)
Hyvät toimintatavat useamman saavutettaville
Aphasia Instituten kehittämän Supported Conversation for Adults with Aphasia (SCA™ ) -tekniikan vaikutuksista on tutkimusnäyttöä runsaasti jo vuosikymmenten ajalta (Kagan & Gailey, 1993. Kagan et al., 2024 ). Instituutin historia on lähtenyt liikkeelle jo 1970-luvun lopulla läheisen oivalluksista, jotka ovat edelleen SCA™ -tekniikan ydintä: molemminpuolinen kunnioitus ja parhaiden mahdollisten edellytysten luominen yhdessä. Tekniikan taustalla, kommunikaation ja keskustelun vahvistaminen näyttää vaikuttavan myös oleellisiin arjen asioihin, kuten oman elämän osallisuuteen, henkilön emotionaaliseen hyvinvointiin sekä kommunikaatio ympäristön antamaan tukeen (Kagan et al., 2008).
“The core of SCA™ is that conversation is pivotal to life success and that everyone should be treated with respect. The SCA™ approach maintains that everyone has the right to communicate in a way that fosters autonomy and agency in their own life. We are excited to see how this message resonates in Finland. We see that in Finland, humanity and high-quality care are key values which makes it the perfect environment for SCA™ to take root.” LK
Vaikka SCA™-tekniikka keskittyy afasian tuomiin keskustelun haasteisiin, kannattaa tutkimustuloksia peilata aina hieman laajemmin. Haastavissa keskusteluissa keskustelukumppanin kommunikaatio-osaamisella on iso merkitys keskustelun sujuvuuteen (Heard et al., 2017) . Lisäksi moni afasiaan liittymätön tutkimus tuo esille kommunikatiiviseen saavutettavuuteen vaikuttavia asioita, kuten multimodaalinen kommunikaatio, aktiivinen läsnäolo ja asiakkaan kyvykkyyden kunnioittaminen (Berry et al., 2025). Näiden merkityksestä löytyy siis tietoa, muttei SCA™:n kaltaisia ratkaisuja vaikutusten tuottamiseen käytännössä.
Vakuutuin itse SCA™:n merkityksellisyydestä syksyllä 2017 ja sain Aphasia Instituten kouluttamaan SCA™-osaajia Suomeen (2018 Helsinki, 2022 etäkoulutus). Huomasin kuitenkin, että koulutuksen antia oli työläs saada toimimaan käytännössä, joten jokainen tulkitsi ja painotti tekniikkaa hieman eri tavoin. SCA™:n ydin on kuitenkin tärkeä olla sama kaikilla, ja siksi ajatus yhtenäisestä SCA™ mukautuksesta Suomeen heräsi. EJ
Edelläkäyvää historiaa luomassa
SCA™ -tekniikka on kehitetty suoraan terveydenhuollon keskusteluihin, mutta Suomen terveydenhuollossa siitä tietävät vasta harvat. SCA™ Suomipilottiprojektion siksi lähtenyt rantauttamaan SCA™-tekniikkaa Suomeen täysin uusin keinoin.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Aphasia Institute tekee näin mittavaa yhteistyötä instituutin ulkopuolisen organisaation kanssa SCA™:n mukauttamiseksi toiseen kieleen ja kulttuuriin . Yhteistyötä on rakennettu vuodesta 2017 lähtien. Ja ennen varsinaisten koulutusten alkua pidettiin keväällä 2024 testikoulutus, jota oli paikan päällä havainnoimassa Aphasia Instituten Lead Trainer Lee-Ann Kant.
“We realized that adapting SCA™ to the Finnish context required onsite collaboration, coaching and mutual decision-making. Observing Elisa train and together determining what worked well for the clinicians in terms of mindset, content, and practice was truly critical to the success of the training. We at the Aphasia Institute learned what was required to adapt SCA™ to the needs of Finnish healthcare providers.” LK
SCA™ lähdettiin siis sovittamaan Suomeen, kummallakin kotimaisella kielellä. Ruotsinkielen mukaanotto laajensi samalla Suomipilottiprojektin merkitystä, koska koulutuksiin voisi osallistua nyt myös ammattilaisia Ruotsista sekä Norjasta. Projektin aikana Intonaattorit Oy on ainoa suomen- ja ruotsinkielisiä SCA™ -koulutuksia tarjoava taho, ja Elisa Johansson toimii kaikissa kouluksissa kouluttajana nimikkeellä Certified Aphasia Institute Trainer. Tämä on myös ensimmäinen kerta kun instituutti valtuuttaa ulkopuolisentahon toimimaan omana kouluttajanaan.
Helposti käyttöön otettavia ratkaisuja Suomen sote-palvelujen tämän hetkisiin haasteisiin
Terveys- ja kuntoutuspalvelupolkujen keskiössä ovat keskustelut, joissa asiakasosallisuutta ja yhteisymmärrystä vahvistetaan (Berry et al., 2025). Suora ja sujuva kommunikaatio asiakkaan ja ammattilaisen välillä nopeuttaa diagnostiikkaa sekä parantaa turvallisuutta ja luottamusta (Kagan et al.,2024). Parempi mahdollisuus kommunikoida lisää itsenäistä toimintaa asiakkailla, vähentäen suoraan ammattilaisten työmäärää. Kun kommunikaatio-osaaminen saadaan myös ammattilaisten väliseen tiedonvaihtoon, tulee niistä osa päivittäisiä rutiineja (Jensen et al., 2015). Ja näin sujuva ja tehokas kommunikaatio takaavat kestävät säästöt ja saavutettavammat palvelut (Simmons-Mackie et al., 2007).
Pilotissa halusimme rakentaa suoraan Suomen sote-palveluja vahvistavan puolipäiväisen SCA™ Compact -koulutuksen. Compact on win-win-win -ratkaisu koko organisaatiolle, joka jo visioi omat palvelut asiakaslähtöisyys ja helppokäyttöisyys edellä. Uudistukset saavat parhaat mahdollisuudet toimia ja juurtua, jos koko organisaatiolla on ymmärrystä kommunikaation vaikutuksista ja osaamista palveluntuottamiseen sujuvalla ja tehokkaalla kommunikaatiolla (Kagan et al., 2024). SCA™ on kuin valmis ratkaisu suoraan käyttöön.
”At the Aphasia Institute, we have seen the impact and benefit of SCATM training in Ontario, across Canada and internationally. We hear from clinicians who tell us that training sparked their confidence and creativity in building health and social systems that are more equitable and accessible for all.” LK
SCA™:n hyödyt ja vaikutukset puheterapeuttien kautta koko työyhteisöön
Puheterapeutit ovat ”pääammattiryhmä” SCA™ -tutkimuksissa (Kagan et al., 1993). Siksi SCA™ soveltuu erityisen hyvin juuri puheterapeuteille vahvaksi perustaksi omaan kommunikaatio-osaamiseen.
” Minulle SCA™ on tuonut rohkeutta ja varmuutta toteuttaa kuntoutuspalveluita, kuten nielemisen kuntoutusta, jossa sujuva ja tarkka kommunikaatio on elintärkeää. Lisäksi se tehostaa AAC-keinojen käyttöä sekä etä- ja ryhmäkuntoutusta, joissa ympäristön huomiointi ja lähihenkilöiden mukaanotto, ovat merkittäviä. Käytän SCA™ :ta paljon myös oman arjen kiperissä kommunikaatiotilanteissa, koska tiedän valitsevani tavan, jolla on paras mahdollisuus onnistua. ” EJ
Suomen sote-palveluissa puheterapeuttipula on jatkuva, ja asiantuntijuutta hyödynnetään usein puutteellisesti. Esimerkiksi sairaala- ja kuntoutuspalveluissa, joissa sujuva kommunikaatio on oleellista, ymmärrys sen merkityksestä ja puuttuva kommunikaatio-osaaminen heikentävät usein palvelun tuottamisen edellytyksiä. SCA™ -koulutukset tarjoavat tähän pulmaan yksinkertaisen ratkaisun. SCA™ Core antaa puheterapeutille valmiuksia toteuttaa omia palvelujaan sujuvammin ja tehokkaammin. SCA™ Train the Trainer taas syventää puheterapeutin kommunikaatio-osaamista SCA™ Coren jälkeen, jolloin puheterapeutti voi lähteä myös kouluttamaan ja ohjaamaan muita valmiilla SCA™ Mini -työpaja materiaaleilla. 3-päiväisenä kokonaisuutena yhden puheterapeutin kouluttaminen tuo siis koko organisaatiolle ja sen asiakkaille hyötyjä.
“We are confident that Finnish speech therapists who participate in the pilot will play a key role in development of communication access in Finland.” LK
Pilotin jatkuessa katsetta luodaan myös tulevaisuuteen
Pilottia ja koulutuksia jatketaan vuoden 2026 loppuun. Jo tähän mennessä yhteistyö on nostanut esille SCA™ :n merkitystä, hyötyjä ja vaikutuksia uudessa valossa, Suomen näkökulmasta. Myös yhteinen ymmärrys projektin merkittävyydestä ja siitä viestiminen muille, on lähtenyt nousemaan ajankohtaiseksi Aphasia Instituten ja Intonaattorit Oy:n välisissä keskusteluissa.
”Pilotti pyrkii Aphasia Instituten esimerkkiä seuraten levittämään ajatusta ”Life is a conversation”. Jokainen osallistuja voi toimia positiivisena roolimallina muille, mutta erityisen hienoa on luoda esiin uusia mahdollisuuksia työyhteisön kommunikaatio-osaamisen vahvistamiseen. Kirjoittamalla koulutusten päivämäärät ja Train the Trainer -koulutetut ”projektikenkiini” muistan, että, jokainen koulutus vie kokonaistavoitetta eteenpäin.” EJ .
Kirjallisuusluettelo
- Berry, L., Bisognano, M., A.Y.Twum-Danso, N., L.A. Awdish, R. (2025). The Value and the Alues of Listening. Luettavissa osoitteesta:
https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(25)00311-8/fulltext - Heard, R., O’Halloran, R. & McKinley, K. (2017). Communication partner training for heath care professionals in an inpatient rehabilitation setting: a parallel randomised trial. International Journal of Speech-Language Pathology, 2017, 19:3, 277-286.
- Jensen, L., Løvholt, A., Søresen, I., Blüdnikov, A., Iversen, H., Hougaard, A., Mathiesen, L. & Forchhammer, H. (2015). Implementetion of supported conversation for communication between nursing staff and in-hospital patients with aphasia. Aphasiology 02 September 2015 At:06:27.
- Kagan,A., Simmons-Mackie, N., Villar-Guerrero, E., T-Chan, M., Turczyn,I., J.Charles Victor, Shumway, E., Chan, L., Cohen-Schneider, R., Bayley, M. (2024) Improving communicative access and patient experience in acute stroke care: an implementation journey. Journal of Communication disorders 107 106390.
- Kagan, A., Simmons-Mackie, N., Rowland, A., Huijbegts, M., Shumway, E., McEwen, S.,Threats, T., Sharp, S. (2008). Counting what counts: A framework for capturing real-life outcomes of aphasia intervention. Aphasiology 29 April 2008, 22:3.
- Kagan, A., Gailey, G.F (1993). Functional is not enough:training conversation partners for aphasic adults. Aphasia treatment: World perspectives.
- Simmons-Mackie, N., Kagan, A., o`Neill Cristie, C., Huijbregts, M., McEwen, S. and Willems, J. (2007). Communicative access and decision making for people with aphasia: Implementing sustainable healthcare systems change. Aphasiology, 2007, 21 (1), 39-66.
- Tietoa SCA™Suomipilottiprojektista. (2025). Haettu 18.10.2025 osoitteesta
https://intonaattorit.fi/scakoulutukset/