Kommunikaation apuvälineet eivät ole vain asiakkaille, vaan ne tulisi nähdä myös apukeinoina ammattilaisille saavutettavien ja vaikuttavien palvelujen tuottamiseksi yhdessä.
SOTE-palveluissa jopa 70 % hoitovirheistä liittyy kommunikaation haasteeseen. Usein ajattelemme kommunikaation liittyvän puheeseen, mutta sujuvan ja tehokkaan kommunikaation takana on paljon monimuotoisempi kokonaisuus. Myös asiakkaan ymmärrys ja osallistuminen palveluun on oleellista, mutta miten varmistaa, että asiakas todella ymmärtää lääkityksen, kuntoutuksen tai palvelupäätösten sisällön? Ja miten voimme varmistaa, että me ymmärrämme asiakasta?
Mikä on SCAtm, ja miksi sen pitäisi kiinnostaa SOTE-ammattilaista?
SCAtm (Supported Conversation for Adults with Aphasia) on kanadalaisen Aphasia Instituten kehittämä tekniikka, joka on suunniteltu tukemaan terveydenhuollon keskusteluja, joita afasian tuomat kielellisten taitojen muutokset haastavat. Nyt Suomessa oleva SCAtm ja siihen liittyvät materiaalit on tehnyt Intonaattorit Oy, joka on tällä hetkellä Aphasia Instituten valtuuttama toimija SCAtm Suomipilottiprojektin ajan (2024-2026).
Älä anna nimikkeen hämätä! Vaikka tekniikan tausta ja tutkimus on afasiassa, sen periaatteet ovat kultaa kaikille SOTE-ammattilaisille ja kaikille asiakasryhmille. SCAtm tarjoaa nimittäin helposti käyttöönotettavia työkaluja, joiden avulla:
- Vahvistat palvelun #vaikuttavuus-hyötyjä: Kun väärinymmärrysten määrä vähenee, asiakas sitoutuu hoitoon ja palveluihin paremmin. Yhteinen ymmärrys vähentää virheitä ja tehostaa työtä.
- Parannat palvelun #saavutettavuus-hyötyjä: SCAtm mukauttaa palvelun sopimaan asiakkaalle ja tekee palvelun tuottamisesta ammattilaiselle sujuvaa.
Käytännön Vinkit: Pysähdy, Ymmärrä, Varmista
SCAtm tiivistyy kolmeen pääperiaatteeseen, joita tukimateriaalimme (saatavilla tämän blogin lopusta) havainnollistavat:
1. Kuuntele ja Havainnoi (Läsnäolo)
- Pysähdy ja hidasta. Älä kiirehdi.
- Kuuntele ja havainnoi puheen lisäksi eleitä, ilmeitä ja kehonkieltä.
2. Käytä Kommunikaatiokeinoja (Tee keskustelu näkyväksi)
- Selvitä yksi asia kerrallaan.
- Käytä puheen lisäksi muita kommunikaatiokeinoja. Voit esimerkiksi kirjoittaa aiheen näkyviin (esim. kuntoutus, lääkitys, riskit ).
- Tee tunteet näkyviksi: Tukeaksesi asiakkaan itseilmaisua, voit käyttää apuna materiaaleja, joissa tunteet on kuvitettu (esim. itsenäinen, turhautunut, motivoitunut ).
3. Varmista Yhteisymmärrys
- Toista ääneen, mitä ymmärsit. Näin saat tarkistettua yhteisymmärryksen.
- Kysy kysymyksiä, joihin voi vastata KYLLÄ/EI.
- Anna aina vaihtoehto JOTAIN MUUTA, jotta asiakas voi kertoa tarvitsemastaan tuesta.
Nämä keinot luovat niin sinulle kuin asiakkaalle mahdollisuuksia ymmärtämiseen, itseilmaisuun ja yhteiseen varmistukseen.
Tule mukaan Apuvälinemessuille oppimaan lisää!
Olemme Intonaattorit Oy:ssä ylpeitä siitä, että tuomme tätä ajattelua esiin. Tule oppimaan lisää Apuvälinemessuille (6.11.) Symbolbruket AB:n messutilaan:
- SCAtm Vinkkityöpajat SOTE-ammattilaisille: Kommunikaation apuvälineet sote-ammattilaisille – tule nappaamaan suoraan käyttöön otettavat pikavinkit ja materiaalit.
- Aika: klo 11.15 ja klo 14.15
- Dialogikeskustelu: Osallistu tai kuuntele avointa keskustelua kommunikaation mahdollisuuksista yhdessä alan toimijoiden ja päättäjien kanssa.
- Aika: klo 16.15
➡️ Lataa SCAtm-pohjaiset Kommunikaation Tukimateriaalit Heti Käyttöösi!
Lataa tästä itsellesi Varmistuslista sekä Aihe- ja Tunteet-taulut – työkaluja, jotka parantavat jokaisen SOTE-kohtaamisen laatua ja vaikuttavuutta.


