
” Hei, hei” -huikkaa potilas käytävällä ohikulkevalle lääkärille ja tekee kädellään luokse kutsuvaa elettä. ”Hei Maija, onko sinulla minulle jotain asiaa?” -kysyy lääkäri samalla kun hän kävelee lähemmäksi Maijaa. ”Juu” -sanoo Maija lyhyesti ja odottaa että lääkäri on pysähtynyt hänen viereensä. Sitten hän näyttää pyörätuolin selkänojassa roikkuvaa virtsapussia ja näyttää huolestuneelta. ”Okei, joo, mietit jotain liittyen sinun katetriin.Mitäs se voisi olla.”-miettii lääkäri ääneen samalla kun hän näkee Maijan ilmeestä osuneensa aiheessa jo oikeaan. ”Mietitkö tätä väriä, tämä ei ole tavanomainen?”-kysyy lääkäri sitten Maijalta joka nyökkää heti vastaukseksi kyllä. Lääkäri jatkaa kertoen Maijalle miten tilanteessa on syytä edetä ja kiittää Maijaa siitä että hän kertoi asiasta heti kun hänet näki.
Yhteensä tähän keskusteluun meni muutama minuutti, mutta pääset varmasti kiinni kuinka merkityksellinen tämä keskustelu Maijan hoidon kannalta oli. Tämän tyyppisiä keskusteluja ei toteudu luonnollisesti itsestään. Sekä ammattilaiset että potilaat tarvitsevat tietoa ja uutta osaamista ja sitä SCA™ tuo helposti käyttöönotettavalla tavalla. Pari viikkoa aikaisemmin sama lääkäri oli järjestänyt kokouksen, jossa 8 ammattilaista kävi tunnin ajan keskustelua Maijan kanssa saadakseen selville onko hän kykenevä osallistumaan omaan hoitoon liittyvään päätöksentekoon. Koska tässä keskustelussa puheterapeutti käytti SCA™-tekniikoita, ei kenelläkään jäänyt epäselväksi etteikö Maija ollut kykenevä.

Konkreettisina tuloksina tässä muutamassa minuutissa saavutettiin kaikki sujuvan keskustelun tulokset. Seuraavassa listauksessa avaamme vielä jokaisen kohdan.
- Palvelujen kohdistaminen: potilas toi ammattilaisen tietoon hänelle nykyhetkessä merkittävän huolen. Ammattilainen huomioi heti, että potilas tarvitsi tämän vuoksi toisenlaista hoitoa kuin mikä oli meneillään. Tämäntyyppinen palvelujen kohdistaminen on merkittävästi nopeampaa ja tarkempaan, jos kommunikointi tapahtuu suoraan ammattilaisen ja asiakkaan välillä.
- Työntehokkuus: Vaikka 8 ammattilaisen käyttämä työtunti potilaan päätöksentekokyvyn määrittelemiseksi ei ollut turha, vei se tarpeettoman paljon aikaa useammalta ammattilaiselta. Sen sijaan, jos kaikki ammattilaiset kokevat asiakkaan kanssa toimiessa keskustelun ja kommunikaation luotettavuutta voitaisiin 8 ammattilaisen tunnin työ käyttää merkittävästi paremmin asiakkaan hyödyksi.
- Asiakaskokemus: Jos koemme tulevamme kohdatuksi ja ymmärretyksi, olemme tyytyväisiä saamaamme palveluun sen puutteista huolimatta. Lääkäri päätti pysähtyä ja kuunnella potilasta, koska hän tiesi tämän vaikutuksen. Me kaikki tiedämme, ettei mikään palvelu ole koskaan täydellistä ja että resurssit ovat niukat. Mutta esimerkki osoittaa kuinka pienellä parannuksella asiakaskokemus, asiakkaan hyvinvointi ja myös ammattilaisen työhyvinvointi voivat vahvistua.
- Potilasturvallisuus: Esimerkin asia ei ollut hengenvaarallinen, mutta huoli vaikutti merkittävästi potilaan turvallisuuden tunteeseen. Turvallisuus syntyy luottamuksesta ja siitä että saamme tarpeeksi tietoa. Lääkäri sai tässä tilanteessa muutamalla lauseella kerrottua tietoa, mikä lisäsi merkittävästi potilaan turvallisuutta. Ja potilas sai luottamusta hoidon etenemiseen oikeaan suuntaan.
- Ammattilaisen osaamisen kehittyminen: Esimerkin lääkäri ei ollut käynyt varsinaista koulutusta, vaan hän oli nähnyt mallia SCA™-tekniikoiden käytöstä sekä kuunnellut puheterapeutin kommentteja potilaan kommunikaation sujuvista tukikeinoista. Jokaisesta SCA™:lla käydystä keskustelusta ammattilaisen osaaminen kehittyy. Ja se, että se kehittyy jo ilman koulutusta näin merkittävästi herättää mielenkiintoisen ajatuksen siitä, miten SCA™-koulutus valjastaisikaan lääkärin osaamisen kehittymään jatkuvasti töissä.
- Potentiaali kustannussäästöille: Muutaman minuutin sujuvalla keskustelulla tehostettiin merkittävästi potilaan palveluita. Vanha hyvä sanonta on ”aika maksaa rahaa”. Terveydenhuollon palveluissa nopealla ja tarkalla viestinnällä, joka tapahtuu suoraan ammattilaisen ja asiakkaan kesken, on potentiaalia hurjiin kustannussäästöihin.
Yksilön supervoimasta tiimienergiaa työyhteisöön – SCA™ tuo uusia mahdollisuuksia terveydenhuoltoon
Muutokset eivät tapahdu itsestään, vaan ne vaativat uuden osaamisen leviämistä palveluissamme. SCA™ -koulutuksista löytyy jokaisen ammattilaisen tarpeisiin sopiva koulutus.
- SCA™ Compact on puolenpäivän perusteiden koulutus, joka riittää hyvin sote-ammattilaisille, joille riittää tieto sujuvan kommunikaation mahdollisuuksista sekä muutama käytännönkeino, joilla lähteä liikkeelle.
- SCA™ Core on 2 päivän ydintaitojen koulutus kaikille sote-ammattilaisille, jotka haluavat sujuvalla kommunikaatiolla lisätä palvelujen vaikuttavuutta, asiakaslähtöisyyttä ja saavutettavuutta.
- SCA™ Train the Trainer on 1 päivän lisäkoulutus SCA™ Coren käyneille puheterapeuteille. Puheterapeutille SCA™ on paitsi palveluja vahvistava ja sujuvoittava tekniikka, myös merkittävä kielellisten taitojen kuntoutustekniikka. Tämän koulutuksen käyneet puheterapeutit saavat enemmän osaamista myös SCA™:n levittämiseen ja käytönohjaamiseen. Tämä tehostaa mm. läheisten ohjausta sekä antaa valmiin materiaalin sisäisten koulutusten pitämiseen omassa työyhteisössä.