Terveydenhuollon palveluissa asiakaskeskustelut ja sujuva kommunikaatio ammattilaisten ja asiakkaiden välillä ovat oleellinen osa palveluita, mutta näiden toteutumista voi haastaa asiakkaan kielellisten taitojen, kommunikaation tai keskustelun muutokset, esim. afasia.

SCA™ (Supported Conversation for Adults with Aphasia) on Afasiainstituutin (Aphasia Institute) kehittämä keino juuri tämänlaisiin tilanteisiin. Vuosikymmenien kehitys-, tutkimus- ja kokeilutyön perusteella SCA™ :sta on muotoutunut kokonaisvaltaisesti yhteistoimintaa ja yhteisöllisyyttä sekä omia vaikutusmahdollisuuksia ja päätöksentekoa huomioiva toimintakehys.Sen taustalla on kommunikatiivisen saavutettavuuden kokonaisvaltainen huomiointi. Kun asiakaskeskusteluissa ja palveluiden kommunikaatiossa huomioidaan saavutettavuutta kokonaisvaltaisesti, kykenee asiakas paitsi käyttämään palvelua myös saamaan tasavertaisen palvelukokemuksen riippumatta haasteista ja muutoksista. Ammattilainen taas kykenee tuottamaan ja tarjoamaan tasavertaisen palvelukokemuksen riippumatta asiakkaan haasteista ja muutoksista.

SCA™ on yksi keino kommunikatiivisen saavutettavuuden huomiointiin ja se on valittu Suomipilottiprojektiin koulutusten selkeän rakenteen ja keinojen sujuvan käyttöönoton vuoksi.

SCA™: ssa on pienistä kommunikaatioteoista, toisen huomioonotosta keskustelussa ja yhteistoiminnalla oivalletuista äärettömistä saavutettavuuden mahdollisuuksista.